Javascript este un limbaj de programare simplu , de tip script, pentru definirea comportamentului elementelor dintr-o pagina Web.
Nu este acelasi lucru cu mult mai complexul limbaj de programare Java.
Javascript poate specifica , in mod obisnuit in doar cateva randuri , raspunsurile la actiuni sau evenimente cum ar fi deschiderea
unei pagini, deplasarea mouse-ului intr-un anumit punct sau stergerea unui anumit camp dintr-un formular.
Cea mai simpla aplicatie Javscript este aceea care determina aparitia si derularea unui mesaj:
<html>
<head><script language="Javascript">
<!--
alert (" Apasati OK ! ")
-->
</script></head>
<body>
O fereastra cu mesaj !!!
</body>
</html>
Scriptul este incadrat de marcajele <script>...</script> si totul este inglobat intr-un comentariu astfel incat programele
de navigare care nu interpreteaza Javascript nu sunt derutate de scriptul in sine.
Multe evenimente pot fi gestionate cu Javascript.
Eveniment |
Se desfasoara atunci cand |
Handler de eveniment |
blur |
utilizatorul elimina controlul de intare de pe un element al unui formular |
onBlur |
click |
utilizatorul executa un click pe un element al unui formular sau pe o legatura |
onClick |
change |
utilizatorul modifica valoarea unui text zona de text sau element de selectie |
onChange |
focus |
utilizatorul atribuie unui element de formular control de intrare |
onFocus |
load |
utilizatorul incarca pagina in progarmul de navigare |
onLoad |
mouseover |
utilizatorul deplaseaza indicatorul mouse-ului deasupra unei legaturi sau a unei ancore |
onMouseover |
select |
utilizatorul selecteaza campul de intare al unui element de formular |
onSelect |
submit |
utilizatorul transmite un formular |
onSubmit |
unload |
utilizatorul abandoneaza pagina |
onUnload |
In urmatorul exemplu folosim evenimentul click.
<form>
<input type="button" value="Apasa!" onClick="alert('Hello!')">
</form>
Acest exemplu citeste numele si il saluta.
Un alt exemplu care modifica culoarea de fond a paginii.
In exemplul urmator modificam o imagine atunci cand cursorul este pozitionat pe aceasta.
Elementul cheie este acela ca exista doua versiuni alle fiecarei imagini: imaginea "on" (corespunzatoare cursorului pozitionat
deasupra imaginii) si o imagine "off" (corespunzatoare cursorului pozitionat in exteriorul imaginii).
Incercati acest exemplu.
Elementul esential in acest exemplu este modul in care se pun in corespondenta evenimentele de activare si dezactivare
cu evenimentele specifice: OnMouseOver si OnMouseOut. Primul invoca procedura Javascript activate atunci cand mouse-ul este plasat
deasupra imaginii, iar cel de-al al doilea comuta imaginea la situatia initiala atunci cand mouse-ul este in exteriorul acesteia.
Urmatoarele exemple sunt putin mai complicate.
Primul este un ceas digital.Al doilea un fisier cu meniuri popup.
1111
|
 |
|